Η ζωή της ήταν σαν
μυθιστόρημα. Ο θάνατός της σαν θρίλερ.
Η νεκρή Εβίτα Περόν περιπλανήθηκε για
16 χρόνια, ακολουθώντας τις αλλαγές στην
ταραγμένη πολιτικά Αργεντινή. Αυτή την
περιπλάνηση της ταριχευμένης σορού της
περιγράφει με πολύ ιδιαίτερο κινηματογραφικό
τρόπο, ο οποίος θυμίζει θεατρικό έργο,
ο σκηνοθέτης Πάμπλο Αγουέρο στην ταινία
Η Εβίτα δεν κοιμάται πια εδώ (Eva no duerme).
Δυνατό φιλμ, με
ατμοσφαιρική (σκληρή) φωτογραφία που
εστιάζει στις ερμηνείες των ηθοποιών,
στις εκφράσεις των προσώπων τους. O
39χρονος Αγουέρο εμπνεύστηκε από το
μυθιστόρημα Σάντα Εβίτα του Tomás Eloy
Martínez (εκδ. Ωκεανίδα).
Συγκλονιστική η σκηνή
με την ανάκριση του δικτάτορα που
περιγράφει πώς οι φιλελεύθερες ΗΠΑ μέσω
της στήριξης στρατιωτικών καθεστώτων
προσπαθούσαν να φιλελευθεροποιήσουν
δια της βίας την Αργεντινή. Ειδικά το
σημείο όπου ο δικτάτορας λέει ότι η
δημοκρατία χρειάζεται όπλα για να
επιβληθεί και ότι για να εξυγιανθεί η
οικονομία έπρεπε να ξεφορτωθούν το
κοινωνικό κράτος. Σε μια φράση
περιγράφεται όλη η «δημοκρατική» παράνοια που επιβλήθηκε στη Λατινική
Αμερική τον 20ο αιώνα. Oι αντιφάσεις του
φιλελευθερισμού σε ένα μόνο πλάνο.
Ταυτόχρονα, για να είμαι
ακριβής, πρέπει να αναφέρω ότι η ταινία
δεν κριτικάρει επί της ουσίας την Αγία
Εβίτα. Δείχνει -με κινηματογραφικά
ντοκουμέντα της εποχής- μονάχα όσα την
έκαναν να γίνει θρύλος, χωρίς ωστόσο να
περιγράφει τα αδιέξοδα του περονικού
λαϊκισμού. Ούτε εξηγεί πώς ένας ολόκληρος
λαός πλήρωσε ακριβά -όπως εκ των υστέρων
αποδείχτηκε- την ανάγκη του να λατρέψει
μια γυναίκα σαν θεά. Η ειδωλολατρία δεν
οδηγεί πουθενά, οι «χαρισματικοί» ηγέτες που μαγεύουν τα πλήθη της εποχής
τους, κλέβοντας όμως το budget των επόμενων
γενεών, έχουν τεράστιο κόστος. Για το
πόσο στοιχίζει η κοινωνική πολιτική που αγιοποιεί ηγέτες όταν αυτή δεν βασίζεται πουθενά η ταινία
δεν μιλά.
To τρέιλερ της ταινίας Eva no duerme (Η Εβίτα δεν κοιμάται πια εδώ).